I den här e-tjänsten hanterar miljöförvaltningen klagomål som har stöd i miljöbalken eller livsmedelslagen. När det gäller allmänna klagomål till staden så ska du istället använda dig av formuläret lämna en synpunkt eller lämna en felanmälan.
Du kan lämna in en olägenhetsanmälan anonymt. Upplever du olägenhet i din lägenhet är det svårt att vara anonym. Det kan försvåra handläggningen av ärendet
E-tjänsten behandlar
- Klagomål på inomhusmiljön i din bostad eller en offentlig lokal
- Störning från verksamhet
- Klagomål om brister i livsmedelshantering
- Klagomål på strandskydd
- Klagomål om nedskräpning i skog/mark/vatten, dumpning eller utsläpp till mark/vatten
Klagomål på boendemiljö eller störning från verksamhet
Din fastighetsägare ansvarar för att förebygga och åtgärda problem som kan vara kopplade till bostaden. Kontakta i första hand din fastighetsägare om du har problem med din bostad. Om problemen rör störning från verksamhet eller någon person så ska du i första hand kontakta den som driver verksamheten eller ger upphov till störningen.
Klagomål om livsmedelshantering
Du kan lämna in klagomål på livsmedelshantering som inte har direkt koppling till att man blivit sjuk. Det kan till exempel vara om du har sett någonting som du tycker är dålig hantering av livsmedel eller ser någonting som inte stämmer. Det kan handla om att livsmedel förvaras för varmt, att det är smutsigt i köket eller att information om maten inte stämmer med det du fått på tallriken.
Om du misstänker att du har blivit matförgiftad ska du istället kontakta Miljöförvaltningen så snart som möjligt via telefon eller e-post.
Tel: Landskrona stads kontaktcenter 0418-47 00 00
E-post: miljo@landskrona.se
Dokument som kan behöva bifogas
- Dokumentation i form av exempelvis bilder, film eller ljudfiler som visar störningen.
Vad som händer när du skickat in din anmälan
- När en anmälan kommer in gör miljöförvaltningen en första bedömning om störningen bedöms vara en olägenhet för människors hälsa eller miljö enligt miljöbalken (1998:808) 9 kap eller livsmedelslagen.
- Vi kan behöva begära in kompletterande uppgifter av dig. Kontakta alltid fastighetsägaren i första hand innan du kontaktar miljöförvaltningen gällande olägenheter i boendemiljön.
- Vi skickar därefter ut en underrättelse till svaranden i ärendet där de har en till tre veckor på sig att komma in med synpunkter. Vid brådskande ärenden kan vi ta kontakt på annat sätt.
- Miljöförvaltningen gör sedan en bedömning av de synpunkter som inkommit. Om störningen åtgärdas inom kort avslutar vi ärendet. Kvarstår olägenheten handlägger vi ärendet vidare. Detta innebär ofta en inspektion på plats.
- Om krav på åtgärder ställts i ärendet på den part som orsakat störningen författas ett beslut om avslut när ärendet avslutas. Har inget beslut utfärdats i ärendet avslutar miljöförvaltningen ärendet utan beslut om avslut. Om du som lämnat in anmälan inte är nöjd med att ärendet avslutas kan du överklaga det.
Avgift
Om en anmäld störning bedöms vara en olägenhet för människors hälsa eller miljön kan handläggningen i ärendet innefatta vidare utredning. Då kommer en timbaserad avgift att tas ut enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige i Landskrona. Det är parten som ger eller givit upphov till störningen som debiteras avgiften.
Följande störningar hanterar inte miljöförvaltningen
- Ovårdad tomt. Kontakta stadsbyggnadsförvaltningen.
- Hyror. Kontakta fastighetsägaren eller Hyresgästföreningen.
- Katter, kaniner och rådjur. Bedömning kan prövas mot miljöbalken i vissa fall.
- Vilda djur på tomten eller fåglar som stör är fastighetsägarens ansvar.
- Kontakta polisen om du hittar ett skadat däggdjur eller en skadad fågel.
- Arbetsmiljöfrågor. Kontakta Arbetsmiljöverket.
- Frågor om ersättning för felaktiga livsmedel. Vänd dig direkt till inköpsstället.
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Kontakta istället miljo@landskrona.se.
OBS!
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.