Här kan du ansöka om:
- Uppehåll i hämtning av hushållsavfall
- Gemensamma avfallsbehållare
- Uppehåll i slamtömning
- Förlängt tömningsintervall för slam och fosforfilter
- Dispens från latrinhämtning för koloniägare med anledning av närhet till bostad
- Uppehåll från latrinhämtning för koloniägare vid renovering av kolonistuga
Hushållsavfall, slam och latrin - Avfall under kommunalt ansvar
Avfall från hushåll, slam från enskilda avloppsanläggningar och latrin från torrtoaletter klassas som avfall under kommunalt ansvar. Enligt miljöbalken och Landskrona stads föreskrifter om avfallshantering är det endast kommunen – eller entreprenör som kommunen utser – som får tömma och transportera sådant avfall. I Landskrona stad är det LSR som ansvarar för hämtning och tömning.
Dispensansökan
Miljönämnden kan enligt 44 § Föreskrifter om avfallshantering i Landskrona stad medge dispens från föreskrifterna. Ansökan ska vara inlämnad senast sex veckor före den avsedda uppehållsperioden.
Nedan listas vad som gäller:
- Uppehåll i hämtning av avfall med kommunalt ansvar vid permanentbostad kan medges om fastigheten inte kommer att utnyttjas under en sammanhängande period om minst sex månader.
- Uppehåll i hämtning av avfall med kommunalt ansvar vid småhus för fritidsboende kan medges om fastigheten inte kommer att utnyttjas under hela hämtningssäsongen maj till och med september.
- Upp till tre fastighetsägare kan medges rätt att använda gemensamma behållare. Fastighetsägarna ska ha gemensam fastighetsgräns och avståndet mellan bostäderna får inte överstiga 100 meter, om inte särskilda skäl föreligger.
- Förlängt tömningsintervall för slam och fosforfilter kan medges om miljönämnden utifrån ansökan med uppgifter om anläggningens belastning och beskaffenhet kan bedöma att hämtning inte behöver utföras med ordinarie intervall.
- Dispens från latrinhämtning kan medges i de fall koloniägaren har 5 minuter cykelväg (enligt Maps) eller närmre mellan sin koloni och sin folkbokföringsadress
- Uppehåll i latrinhämtning kan medges i de fall kolonistugan är under renovering och inte kommer att användas.
Giltighetstid dispens
Undantag enligt nedan medges för maximalt följande tidsperiod per ansökningstillfälle, därefter måste en ny ansökan lämnas in.
- Uppehåll i hämtning av hushållsavfall, slamtömning: 3 år
- Gemensamma avfallsbehållare: 8 år
- Förlängt tömningsintervall för slamavskiljare och slutna tankar: 6 år
- Förlängt tömningsintervall för fosforfilter: 3 år
- Dispens från latrinhämtning pga närhet till bostad gäller tills ägarbyte
- Uppehåll i latrinhämtning: 3 år
Obs! Vid ägarbyte eller ändrade förhållanden upphör medgiven dispens att gälla. Inflyttande fastighetsägare måste då ansöka om dispens på nytt om sådan önskas.
För anmälan om eget omhändertagande av slam och fosforfilter, eller om din kolonilott saknar stuga, vänligen kontakta miljöförvaltningen via e-postadressen miljo@landskrona.se
Avgift
En fast avgift på 2 handläggningstimmar tas ut för ansökan enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige i Landskrona. Länk till miljöförvaltningens taxa.
Information om inloggning
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Kontakta istället miljo@landskrona.se
Du måste ha E-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten.
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla/ansöka.
OBS!
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.