Information till dig som avser anlägga enskild avloppsanläggning
E-tjänsten behandlar
- Ansökan om inrättande av avloppsanläggning för vattentoalett (WC) + bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
- Ansökan om inrättande av sluten tank för vattentoalett (WC)
- Anmälan om inrättande av avloppsanläggning för bad-, disk-, och tvättvatten (BDT)
- Anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning
Dokument som du behöver bifoga eller skicka med post
- Situationsplan, ska bland annat visa placeringen av avloppsanläggningens alla delar på fastigheten, vattentäkter, vattendrag, fastighetsgränser med mera.
- Sektionsritning, som visar avloppsanläggningen i tvärsnitt med höjd- och lutningsförhållanden. Avstånd till markytan och grundvattenytan, eller berg, ska framgå.
- Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om anläggningen - vid minireningsverk, fosforfällor, kompaktfilter/biomoduler etc.
- Kornfördelningsdiagram/siktkurva/perkolationstest, om infiltrationsanläggning väljs.
Vad som händer när du skickat in din ansökan
- Efter att en komplett ansökan/anmälan inkommit gör kommunen ett besök på fastigheten för bedömning av den planerade avloppsanläggningen och dess placering. Är inte ansökan/anmälan komplett blir handläggningstiden längre.
- När din ansökan/anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar kommunen tillstånd för anläggningen. Observera att du inte får börja gräva för avloppsanläggningen innan du fått ett beslut från kommunen.
Avgift
Avgift för ansökan tas ut enligt taxa fastställd av kommunfullmäktige i Landskrona stad. Läs mer om detta på informationssidan för enskilt avlopp.
Mer information
Läs mer om enskilt avlopp här.
Information om behandling av personuppgifter
Kommunen behandlar dina personuppgifter i syfte att handlägga ärenden inom ramen för myndighetsutövning, med stöd av dataskyddsförordningen artikel 6.1e.
Mer information om kommunens behandling av personuppgifter
Skyddad identitet
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst. Kontakta istället miljo@landskrona.se
Du måste ha E-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten.
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID.
OBS!
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.